-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38013 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:33

جنبههاي سياسي و معنوي واقعه كربلا را بررسي كنيد.

براي بررسي جنبههاي سياسي واقعه عاشورا نياز به تحليل تاريخي از قبل فتح مكه و مخالفتهاي قريش و ابوسفيان و معاويه (بني اميه) با پيامبر(ص) و جنگهاي بدر و حنين، سپس فتح مكه و اسارت ابوسفيان و معاويه و نحوه اسلام آوردن آنان هست.

نتيجه بررسيهاي تاريخي به مطالب ذيل منتهي ميشود:

1 - بعد از فوت معاويه، يزيد به عنوان جانشين بر تخت حكومت مينشيند و حكومت اسلامي را تبديل به حكومت موروثي ميكند، در حالي كه ملاكهاي حاكم اسلامي را ندارد و فردي فاسد و شرابخوار است. نيز اعتقادي به اسلام و پيامبر(ص) ندارد؛ پس حاكميت بر جامعه اسلامي بر مبناي وراثت نيست، بلكه بر مباني ديگر و صلاحيت شخص است.

2 - توجه به ويژگيهاي لازم براي مقام امامت و خلافت و آگاه نمودن مردم كه امام بايد به عدل رفتار كند و شخصي پاك و با تقوا باشد. امام (ع) فرمود: علي الاسلام السلام اذا قد بليت الامة براع مثل يزيد بن معاويه؛ بايد فاتحه اسلام را خواند در صورتي كه امت اسلامي دچار حاكمي چون يزيد بن معاويه شود.

3 - امر به معروف و نهي از منكر يكي ديگر از اهداف سياسي امام(ع) بود. در وصيت نامه حضرت به برادرش محمد بن حنفيه آمده است: أريد أن آمر بالمعروف و أنهي عن المنكر و أسير بسيرة جدّي و أبي؛ مقصود من از قيام در برابر يزيد اين است كه امر به معروف و نهي از منكر كنم و به روش جدّ و پدرم عمل كنم. اين واجب ديني آن قدر اهميت دارد كه حتي تا قيام و مبارزه عليه حاكمان ستمگر و فاسق كشيده ميشود.

4 - يكي ديگر از اهداف امام(ع) نپذيرفتن سلطه حاكمان ظالم و فاسد است.

فرمود: يزيد رجل شارب الخمر قاتل النفس المحرمه....؛ يزيد مردي فاسد و شارب الخمر و قاتل انسانهاي پاك است كه صلاحيت حاكميت ندارد. باز فرمود: مثلي لا يبايع مثله؛ مثل من با يزيد بيعت نميكند. نيز فرمود: هيهات منا الذلّه؛ ذلت پذيري و زير سلطه ظالم رفتن از ما دور است. ما هرگز زير بار ظلم نميرويم. بنابراين يكي از پيامهاي سياسي، نفي سلطه حاكمان زور و تن به ذلت ندادن است.

جنبههاي معنوي قيام عاشورا را ميتوان در امور زير خلاصه كرد:

1 - مقام رضا و تسليم در انجام دستورهاي الهي: بديهي است فردي كه ميخواهد در برابر ظالمي مانند يزيد قيام كند، دچار مصائب و مشكلاتي ميشود. حضرت با تسليم و رضايت كامل همه مشكلات را تحمل كرد.

2 - وفاداري به پيمان و عهدي كه ياران امام(ع) با ايشان بستند و تا آخرين قطره خون از اسلام و امام دفاع كردند.

3 - غيرت و مردانگي شجاع، عرفان و عبوديت و راز و نياز با خدا از جنبههاي ديگر معنوي حادثه عاشورا به شمار ميرود.

پيامهاي بسيار ديگري از بُعد سياسي و معنوي در قيام عاشورا وجود دارد كه آن را به عنوان يك مكتب نجات بخش معرفي كرده است و بايد در كتابهاي نوشته شده در اين موضوع جستجو كرد.

براي آشنايي بيشتر به كتاب حماسه حسيني استاد مطهري مراجعه كنيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.